24 Ocak 2008 Perşembe

Zihin Haritası / Concept Map

Tony Buzan zihin ve hafıza üzerine çalışmalar yapıyor. Türkçe ye çevrilmiş olan kitapları da var. 2003 yılında CNR da vermiş olduğu bir seminere katılmıştım. Çok etkileyiciydi. Kendisi hakkında biraz araştırma yapayım derken kavram haritası ile ilgili çalışmalarını gördüm. Kavram haritasından zaten bahsetmek istiyordum. Tony Buzan ile de birleşince evet mutlaka yazmalıyım dedim. Kavram haritasını üniversitede eğitim derslerinde görmüştük. Bir ünitenin sonunda ünitenin kavram haritası yapılır. Konuyu bir bütün olarak toparlamak, özetlemek sonradan hatırlanmasını kolaylaştırmak gibi çeşitli faydaları var. Çünkü insan beyninde bilgiler birbirine network denilen ağlar ile bağlı. Eğer öğrenilen konu da kavram haritası şeklinde çizilirse beynin öğrenmesine ve sonradan hatırlanmasına büyük kolaylık sağlanmış oluyor. Kavram haritası nedense Türkiye de pek kullanılmamaktadır (benim bildiğim kadarıyla) bence her ders için ünite sonunda yapılmalı ve öğrencilere de yaptırılmalıdır. Kavram haritası sadece dersler için değil bir fikri geliştirme aşamasında da kullanılabilir.

Kavram haritası nasıl yapılır?
1) Öncelikle kağıdınızı yatay bir şekilde kullanmanız gerekmektedir. Bu şekilde ihtiyacınız olan boş alanı daha verimli olarak kullanabilirsiniz.

2) Konunun ana başlığını kağıdın ortasına yazın veya konuyu zihninize çağrıştıracak bir simge kullanın. Unutmayın ki hazırladığınız iş haritasındaki şekillerin bir standardı yoktur. Çizdiğiniz simge ve sizin için çağrıştırdığı anlamı önemlidir.

3) Ana konunuzdan saat 1 yönüne doğru ilk çizginizi çizin ve anahtar kelimenizi / şeklinizi yazın.

4) Yazmak istediğiniz anahtar kelimeleri saat yönünde devam ederek ilave edin. Gerekiyorsa her anahtar kelimenin altına bir veya birden çok alt başlık açabilirsiniz.

Bu teknik de diğer öğrendiğiniz teknikler gibi kullandıkça alışkanlık haline gelecektir. Kullandıkça ne kadar kolay olduğunu göreceksiniz. Bu yöntem aynı zamanda yaratıcı düşüncenizi ve hafızanızı geliştirmenize ve olaylara genel bir bakış açısı kazanmanıza yardımcı olacaktır.

Kavram haritasına örnekleri b.sayarımda olan bir takım sorunlar nedeniyle yükleyemiyorum. En kısa zamanda ekleyeceğim. Verdiğim lind de kavram haritasına örnek bulabilirsiniz.

2 yorum:

necm dedi ki...

Zihin haritasiyla (Mind map) kavram haritasi (concept map) biraz farkli. siz zihin haritasindan bahsediyorsunuz. kavram haritasinda kavramlar arasinda baglanti kelimeleri oluyor. bunlar gorsel olarak karisikliga yol acsada mantiksal olarak kavramlari tamamliyor. dusuncelerinizi blog araciligiyla paylastiginiz icin tesekkurler. calismalarinizda basarilar.

Serap dedi ki...

evet arkadasım haklısın. benim asil niyetim kavram haritasından bahsetmekti. kavram haritasına o kadar konsantre olmusumki yazıdaki
zihin, mind gibi kelimeleri gormemisim... bu konu ile ilgili ornek calismalar yakında ekliycem. ilgine tesekkurler.